gtag('config', 'G-HY038346Q4');

Mileniáli a peniaze. Sú naozaj takí materialistickí?

Mileniáli. Generácia narodených medzi rokom 1980 – 2000. O mileniáloch alebo o generácii Y sa hovorí ako o optimistoch, s nedostatkom času. Poďme sa pozrieť na to, ako sa správajú v otázkach míňania a investovania svojich peňazí.

Podľa aktuálneho prieskumu realizovaného American Institute of Certified Public Accountants (AICPA), generácia Y rieši finančné otázky inak ako generácia pred ňou. Aj keď je generácia Y často označovaná ako materialistická, podľa štatistík má najväčší strach práve z toho, či si v budúcnosti bude schopná zabezpečiť vlastné bývanie, auto či odložiť na dôchodok.

Osobný kontakt je pre mileniálov stále dôležitý

Kríza, ktorá prišla v roku 2008 u mnohých spustila lavínu nedôvery vo finančné inštitúcie. Mnohí, nielen mladí ľudia, sa tak začali spoliehať na svoj “rozum” a volili konzervatívnejšie cesty ako investovanie do fondov so snahou o zhodnotenie svojich peňazí. Peniaze tak namiesto investovania začali odkladať “do vankúša”. Neplatí to však globálne. 65% opýtaných z generácie Y, ktorí mali vyššie príjmy uviedli, že spravovať ich majetok im pomáhajú finanční sprostredkovatelia a odborníci na investovanie. Zároveň uviedli, že je pre nich aj v online dobe online technológií stále dôležitý osobný vzťah s človekom, ktorý má ich financie na starosti. Aj tu sa ukazuje, že otázka peňazí je pre väčšinu ľudí stále citlivá a osobná záležitosť.

Sociálne siete a ich tlak

Prieskum Amerického inštitútu ukazuje aj to, že viac ako tri štvrtiny mileniálov chce mať rovnaké oblečenie, autá a technologické vychytávky ako ich priatelia, čo spôsobuje zbytočné zadlžovanie sa už v pomerne skorom veku. Tlak na danú generáciu vytvárajú aj sociálne siete. Tie ukazujú skreslený obraz skutočnosti plnej luxusu, ktorý u mnohých dokážu vyvolať pocity menejcennosti, neschopnosti či potreby vyrovnať sa tomuto obrazu. Ak sa na míňanie pozrieme z pohľadu pohlaví, ako šetrnejšie sa oproti mužom javia ženy.

Práca musí dávať zmysel

Hoci pre väčšinu mileniálov hľadajúcich si prácu sú výška platu a odmeny stále veľmi dôležité, ani zďaleka to už nie je primárny faktor, na základe ktorého sa pre danú pozíciu rozhodnú. Oveľa dôležitejšími sú pre generáciu Y faktory ako rešpekt, spravodlivé zaobchádzanie a férové podmienky na pracovisku. Inými slovami, generácia Y chce prácu, ktorá bude dávať zmysel im aj vonkajšiemu svetu okolo. Hľadá zmysel a naplnenie, ktoré sa neodzrkadľuje len vo výške mzdy. Stále viac si pritom uvedomuje aj dôležitosť ochrany životného prostredia a tak preferuje zamestnávateľov, ktorí sú zodpovední aj v tejto oblasti.

Aj keď je pravda, že mileniáli míňajú viac na zážitky ako predchádzajúce generácie, nedá sa označiť ich ako nezodpovedných. Každý extrém je zlý a preto je dôležité hľadať správny pomer medzi schopnosťou dopriať si to, po čom túžime tu a teraz a odkladaním si na budúcnosť.

Článok je prevzatý zo stránky www.finportal.sk so súhlasom autora

Odporúčané články

Aká je nemocenská dávka v roku 2026?

Aké je nemocenské 2026? Ide o dávku, ktorú môžu poberať pracujúci ľudia počas práceneschopnosti (PN). Už viac ako dva roky tiež funguje takzvané elektronická PN. O dávku už teda nežiada pacient, ale všetko za neho vybaví lekár.

Zobraziť viac
Zničili ste auto? Peniaze z havarijnej poistky vám na kúpu nového vozidla nebudú stačiť. Potrebujete špeciálne poistenie

Mnohí motoristi sa pri škodách na vozidle spoliehajú na to, že im na ich pokrytie bude stačiť havarijné poistenie. To väčšinou síce platí, ale nie pri totálnych škodách. Ide o také nehody, po ktorých by oprava poškodeného vozidla stála viac ako je jeho hodnota. Keďže poisťovne určujú pri havarijnom poistení poistnú sumu zo všeobecnej hodnoty vozidla a v zmluvách je spravidla dohodnutá spoluúčasť, pri totálnych škodách dostane majiteľ nižšiu sumu, ako bola cena vozidla. Ak by chcel majiteľ celkovú hodnotu auta, musí mať uzatvorené GAP poistenie.

Zobraziť viac